Produkt levetid og den
Cirkulære Økonomi

‘Designed to Last’ har til formål at fortælle om de muligheder der ligger i at forlænge produktlevetider for virksomheder og introducere værktøjet ’the LaST-Toolkit’ der kan hjælpe jeres virksomhed med at afdække hvilke potentialer netop i har. Ser man på den cirkulære økonomiske model, er der mange måder at være bæredygtig på, men hvordan skal virksomheder agere for at handle mest miljømæssig- og økonomisk bæredygtigt?

At øge produktets levetid er én af måderne at agere mere bæredygtigt. Ud over de miljømæssige fordele, øger det også den oplevede kvalitet af produkt og brand og skaber et stærkt sellingpoint for virksomheder, der ønsker at positionere sig som producenter af højkvalitets produkter.

Så hvad kan vi gøre som …

Virksomhed

Mange udfordringer og usikkerheder besværliggør virksomheders proces for at lave og profitere på at lave produkter med høj levetid. Igennem en kortlægning og identificering af potentialer kan din virksomhed få hjælp til finde de mest tilgængelige metoder til at producere produkter med længere holdbarhed.

Designer

Designere og udvikleres rolle i den cirkulære omstilling kan ses som en nøglerolle mellem virksomheder og forbrugere. At designe et holdbart
produkt er ikke nødvendigvis en svær opgave, men at designe produkter der har et langt forbrugsliv kan være udfordrende. Læs mere om
udfordringerne for designere og udviklere her.

Forbruger

Forbrugerne har magten til at trække markedet i alle retninger. Hvis forbrugerne kræver produkter med høj levetid og er villige til at betale, vil markedet ofte svare med tilsvarende produkter. Desværre er det ofte svært for forbrugerne at evaluere levetiden af produkter i en
købssituation. Læs mere om hvilke udfordringer forbrugerne har når de skal vælge langtidslevende produkter her.

Vejen til høj produktlevetid

Det første skridt i retning mod at producere langtidslevende produkter er at kende sin egen nuværende position. For at kortlægge denne, kan værktøjet LaST, udviklet i samarbejde med 18 producenter af langtidslevende produkter, hjælpe på vej. De dertilhørende workshops, der både kortlægger den nuværende position, ambitioner og muligheder, hjælper derudover også til praktiske tilgange til at opnå målene. Under fanebladet ’Toolkit’, kan kan i dykke ned i hvilke fokuspunkter LaST tilbydder og hvordan forretning, produkter og kunder sammen kan skabe en solid forretning, der positionere sig som producenter af langtidslevende produkter.

Designed to Last

Hvorfor skal vores
telefoner computere tablets biler møbler komfur ovn lyspærer
holde i 10 år, hvis vores kunder vil have en ny hvert år?